کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا:‌ برای حفظ صادرات نفت ایران تضمین می‌دهیم

کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا گفت: اروپا به دنبال این است که تضمین‌های لازم را به ایران بدهد که سطح تجارت نفتی بدون تغییر حفظ شود و مردم ایران مطمئن شوند از مزایای یک توافق اصولی بین‌المللی بهره‌مند خواهند شد.
به گزارش تسنیم، میگل آریاس کانیته کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا پس از دیدار با وزیر نفت ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اتحادیه اروپا پیام ویژه خود را به ایران منتقل کرده که کاملا به اجرا شدن توافق برجام پایبند هستیم.
وی افزود: این موضوع نیازمند این است که توافقات اقتصادی این تفاهم مشترک به گونه‌ای باشد که جریان نفت و گاز ایران در سطحی باقی بماند که پیش از خروج ایالت متحده از این توافق بود.
کانیته با بیان اینکه "ما برای ماندن جریان نفت و گاز ایران در سطح قبلی تلاش می‌کنیم"، گفت: برای این منظور قصد داریم مذاکراتی با آمریکا در زمینه قائل شدن استثنائاتی درباره تحریم مخصوصا برای قراردادهایی که در زمانی امضاء شدند که آمریکا نیز بخشی از توافق برجام بود، داشته باشیم.


وی ادامه داد: اتحادیه اروپا به دنبال راه‌های قانونی است که از شرکت‌ها در برابر تحریم‌های آمریکا محافظت کند.
کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که زیرساخت‌های مالی و تامین اعتبار لازم برای اجرایی شدن توافقات اخیر ایران و اروپا را فراهم کنیم، مخصوصا برای پروژه IRAN LNG که قرار بود توسط بانک سرمایه‌گذار اروپا تامین اعتبار شود، مایلیم هر چه سریعتر به راهکار موثری دست پیدا کنیم.
کانیته با بیان اینکه "قصد داریم در نشست‌های مشترک با ایران همه مشکلاتی که درحال حاضر تجارت عادی نفت را تحت تاثیر قرار می‌دهد بررسی کنیم"، گفت: وزیر نفت ایران با جزییات درباره همه مشکلاتی که باید به حل آن بپردازیم صحبت کرد که این تنها شامل مشکلات تامین اعتبار نمی‌شود، بلکه موانعی مانند بیمه، ذخیره‌سازی نفت و... را نیز در بر می‌گیرد.
وی افزود: کارگروه مشترک ایران و اتحادیه اروپا برای حل مشکلات بازرگانی نفت تشکیل می‌شود که این کارگروه در راستای حل مشکلات مذکور تلاش می‌کند تا راهکارهایی بیابیم که ایران بتواند سطح تجارت جهانی نفت خود را بدون تغییر حفظ کند.
کانیته اذعان داشت: اولین جلسه این کارگروه امروز برگزار شد تا دستور کار، موضوعات و چارچوب زمانی حل مشکلات را تعیین کنیم.
کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا با بیان اینکه "به تعهدات و تلاش‌هایمان برای کمک به ایران برای حفظ سطح تجارت نفتی خود پایبندیم"، گفت: اروپا به دنبال این است که تضمین‌های لازم را به ایران بدهد که سطح تجارت نفتی بدون تغییر حفظ شود و مردم ایران مطمئن شوند از مزایای یک توافق اصولی بین‌المللی بهره‌مند خواهند شد.
وی ادامه داد: این توافق نه‌تنها برای حفظ صلح و امنیت منطقه اصولی است، بلکه برای اقتصاد ایران نیز ضروری است.
این مقام اروپایی در پاسخ به سوالی در خصوص ارائه تضامین مورد نیاز توتال برای باقی‌ماندن در قرارداد پارس جنوبی گفت: این شرایطی که گفتیم برای همه شرکت‌های اروپایی صدق می‌کند.
وی افزود: قرار است مجموعه‌ای از راهکارها را روی میز قرار دهیم که بتواند مشکلات متعدد شرکت‌های مختلف را برای ادامه حضور در ایران در بر گیرد که در این خصوص امروز مذاکرات آغاز شده و تیم‌های کارشناسی ایران و اتحادیه اروپا روی این مسائل کار و بررسی مشترکی انجام می‌دهند تا به نتیجه برسیم.
وزیر نفت هم با بیان این که کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا حامل پیام این اتحادیه درباره حفاظت از برجام بوده است، اظهار کرد: مذاکرات مدیران وزارت نفت و نمایندگان کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در زمینه مسائل نفت، گاز و پتروشیمی ادامه دارد.
بیژن زنگنه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا اراده سیاسی سران این اتحادیه را در صوفیه بلغارستان ابراز کرد.
وی درباره محور مذاکرات افزود: در دیدار امروز، تحقق اراده سیاسی اتحادیه اروپا و آنچه پیش از این بین آقای ظریف، وزیر امور خارجه، همتایانش از سه کشور و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار شد،صحبت شد.
زنگنه ادامه داد: براساس بیانیه‌ای که اتحادیه اروپا داده است قرار شد همکاران 2 طرف وارد بحث‌های جزئی و عملیاتی کردن نکات ریز شوند.
وزیر نفت با تاکید بر این‌که قرار شد بحث‌ها ازسوی همکاران وزارت نفت و نمایندگان کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا ادامه یابد، افزود: کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در این دیدار به نکته‌ای جالب اشاره کرد مبنی بر این‌که مذاکرات امروز دو طرفه نیست، بلکه یک تلاش دوجانبه و مشترک برای یافتن راه‌حل‌هایی برای مسائل مربوط به نفت، گاز و پتروشیمی است.
زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره این که آیا خروج آمریکا از برجام سبب پایان توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تا پیش از پایان امسال خواهد شد، تصریح کرد: هر تصمیم جدید در این سازمان به اجماع نیاز دارد.
وی تصریح کرد: باور داریم اگر اتحادیه اروپا به ما کمک کند و به اظهارات خود پایبند باشد، سطح صادرات نفت ایران تغییر نخواهد کرد و این مسئله نمی‌تواند دلیلی باشد برای تغییر تصمیمی که در گذشته گرفتیم.
وزیر نفت به این سوال که چه تضمین‌هایی ازسوی مشتریان نفت ایران همچون هند و چین برای خرید نفت از ایران وجود دارد، پاسخ داد: ما با آنها مذاکره کردیم و هیچ موج منفی از آنها دریافت نکرده‌ایم.
زنگنه درباره این که «شما گفتید ایران قصد دارد به تولید 4 میلیون و 200 هزار بشکه در روز برسد، آیا این هدف‌گذاری با وجود تحریم‌ها امکانپذیر خواهد بود؟» افزود: این مشکل خواهد بود، اما آن را کنار نمی‌گذاریم. زمان بیشتری می‌برد، با این حال آن را رها نمی‌کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
بیمه «هرمس» به همکاری با ایران ادامه خواهد داد کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا:‌ برای حفظ صادرات نفت ایران تضمین می‌دهیم کشورهای اسلامی در بیانیه نشست اسلامبول ؛ کمیته بررسی جنایات صهیونیست‌ها تشکیل شود سازمان ملل به تشکیل کمیته تحقیق درباره کشتار غزه رای داد داعش به کمک نظامیان آمریکایی از رود فرات در سوریه عبور کرد نمونه بارز یک روحانی مردمی فرصتی برای افشای رژیم‌های دست نشانده دکتر روحانی در دیدار رئیس‌جمهور ترکیه: گسترش مناسبات ایران و ترکیه به نفع دوملت و تقویت ثبات و امنیت در منطقه است انتقاد شدید معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد از معاون شهردار تهران افتتاح و آغاز عملیات ساخت 4 مدرسه بنیاد برکت در گرمسار پیام تبریک معاون اول رئیس جمهور به نخست‌وزیر مجارستان رئیس جمهور 2 قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد ثبت‌نام عتبات عالیات آغاز شد کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا:‌ برای حفظ صادرات نفت ایران تضمین می‌دهیم کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا:‌ برای حفظ صادرات نفت ایران تضمین می‌دهیم کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا:‌ برای حفظ صادرات نفت ایران تضمین می‌دهیم کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا:‌ برای حفظ صادرات نفت ایران تضمین می‌دهیم کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا:‌ برای حفظ صادرات نفت ایران تضمین می‌دهیم